با داشبورد پرفورمنس و سئو می‌توانید جلوی ضررهای میلیونی و حتی میلیاردی رو بگیرید! و این اول راه فروش چند برابری است.

در ادامه چند ایراد که بسیاری از وبسایت‌ها با آن مواجه هستند و توجه به آنها موجب افزایش نرخ فروش و بازدید سایت می‌شود را توضیح می‌دهم.

۱. کنیبالیزیشن

این یکی از مرسوم‌ترین ایرادات وبسایت‌هاست. زحمت زیادی که برای سئو می‌کشید و حتی هزینه‌های هنگفت شما گاهی به دلیل ندیدن این مشکل هدر می‌رود. اگر سئو را از روز اول کاملا اصولی پیش نبرید، حواستان به سرچ کنسول نباشد و دائما اقدام به به‌روز رسانی و ویرایش مقالات نکنید، احتمالا با کنیبالیزیشن مواجه می‌شوید.
کنیبالیزیشن یعنی برای یک کیورد، بیشتر از یک لندینگ‌پیج داشته باشید. به عبارتی گوگل بیشتر از یک صفحه برای آن کیورد شناسایی کرده باشد. با این تعریف، اصلاح کنیبالیزیشن خیلی سخت نیست، کافیست با لینک سازی داخلی (و خارجی) و گاهی تغییر محتوا، نشان دهید کیورد اصلی هرکدام از صفحات دقیقا کدام است.

اما پیدا کردن صفحات و کیوردهایی که دچار کنیبالیزیشن هستند در سرچ کنسول کار بسیار دشواری است!

در داشبورد سئو این مسیر را برای شما خیلی خیلی ساده کردیم:

در این جدول تمام کیوردهایی که بیشتر از یک لندینگ پیج دارند لیست شده و شما می‌توانید به ترتیب همه را بررسی کنید. البته همیشه نیاز به اصلاح همه‌ی صفحات نیست و باید با جدول و نمودار دیگری که در قسمت کنیبالیزیشن قرار گرفته هر کیورد را بررسی کنید. 

در این مثال، روی یکی از کیوردها کلیک می‌کنم تا لیست لندینگ‌پیج‌های آن را ببینم:

همانطور که در جدول مشاهده می‌کنید، عمده‌ی ایمپرشن‌ها مربوط به لندینگ‌پیج اولی است، ولی ایمپرشن سایر صفحات هم در حال افزایش است (ایمپرشن لندینگ دوم ۱۰۰۰٪ رشد داشته). ضمنا در ستون پوزیشن مشاهده می‌کنید که پوزیشن‌ها هم درحال تغییر هستند. اگر بازه‌ی زمانی را طولانی تر کنید بینش بهتری نسبت به وضعیت این صفحات خواهید داشت (ولی در اینجا بیشتر از این به این مثال نمی‌پردازم). همانطور که مشاهده می‌کنید وجود چند لندینگ‌پیج ایمپرشن این کیورد را هم تحت تاثیر قرارداده.

شما با درکی که نسبت به محتوای صفحات و کیورد مورد نظر دارید می‌توانید به کمک این داشبورد خیلی سریع و راحت اقدام به بهینه سازی صفحات مشکل‌دار کنید.

۲. سرعت لود پایین

مشکل اینترنت در ایران تاثیرش را در سرعت لود صفحات سایت هم می‌گذارد. در این شرایط، اگر ضعف کوچکی هم در بهینه‌سازی سایت داشته باشید سبب می‌شود سرعت لود سایت شما خیلی بیشتر شود. پس در شرایطی که اینترنت ایران حالش خوب نیست، شما باید بیشتر مراقب سلامت سایتتان باشید.

بگذارید یک نمونه از نتایج مشکل سرعت لود سایت را به شما نشان دهم:

این نمودار نشان می‌دهد چند درصد از کلیک‌های گوگل تبدیل به سشن شده، به عبارتی چنددرصد از کسانی که روی سایت شما در سرچ گوگل کلیک‌ کردند، نتوانستند وارد سایت شوند! این اختلاف زیاد است و نشان می‌دهد بخش زیادی از هزینه‌ی سئوی شما هدر می‌رود. و گوگل این اختلاف را شناسایی کرده و کم‌کم رتبه‌های سئوی شما هم افت خواهدکرد! بدتر از این مگه داریم؟!

اما چطور بفهمیم کجای سایت مشکل دارد؟

سرچ کنسول دیتای کلی می‌دهد. ابزار Page Speed Insight هم که مرجعی برای بررسی وضعیت سایت است داده‌هایش محدود است:

  • در بازه‌ی زمانی به شما دیتا نمی‌دهد و نمی‌دانید وضعیت بهتر شده یا بدتر
  • به شما نمی‌گوید کدام صفحه از سایتتان مشکل دارد

اما در داشبورد سئو این مشکل را هم حل کردیم.

در این نمودارها شما نمایی کلی از وضعیت سایت مشاهده می‌کنید. هر کدام از شاخص‌ها که میله‌ی ۷۵٪ آن در محدوده‌ی سبز نباشد یعنی نیاز به بهینه‌سازی دارد. در نمودارهای زیر می‌توانید روند هریک از این شاخص‌ها را در بازه‌ی ۶ ماهه ببینید. اینها به شما بینش می‌دهد که اولویت بهینه‌سازی را شناسایی کنید.

علاوه بر موارد فوق، می‌توانید در جدول زیر ببینید که کدامیک از صفحات سایت شما مشکل دارد. اگر صفحاتی که بازدیدشان کم است مشکل دارند می‌توانید آنها را فعلا رها کنید، ولی صفحاتی که کلیک بالایی دارند، یا برای آنها کمپین برگزار می‌کنید اولویت بالایی دارند.

اگر مفهوم این شاخص‌ها را نمی‌دانید نگران نباشید. در داشبورد مفصل در مورد آنها و نحوه‌ی رفع مشکل صحبت کرده‌ام.

۳. فرصت‌های پنهان

سرچ کنسول دیتای گسترده‌ای در مورد وضعیت سئو، کیوردها و نرخ کلیک هر کیورد می‌دهد. ولی همه‌ی آنها را باهم در یک جدول به شما ارائه می‌کند و شما ناچارید برای پیدا کردن فرصت‌های محتوایی و سئویی، ساعت‌ها روی سرچ کنسول وقت صرف کنید، انواع فیلترها را اعمال کنید و از ابزارهای جانبی استفاده کنید.

در داشبورد سئو می‌توانید از ۴ زاویه کیوردها را بررسی کنید و با فیلترهایی که از پیش اعمال شده، به صورت ویژوال و نموداری تمام فرصت‌ها و حتی ایرادات را شناسایی کنید.

زاویه ۱:‌

کیوردها با توجه به درجه اهمیت پوزیشنی که دارند به ۴ دسته تقسیم شده‌اند. در هر دسته نموداری در اختیار شما قرارداده شده که می‌توانید در چند ثانیه کیوردهای با اولویت بالا را شناسایی کنید.

مثلا در نمودار سمت راست، کیوردهای با رنک ۱ تا ۳ با توجه به پوزیشن و ایمپرشنی که دارند به صورت دایره‌‌های آبی توزیع شده‌اند. آنهایی که قطر کمتری دارند فرصت بیشتری برای تولید محتوا هستند. کافیست موس خود را روی آن نگه دارید یا کلیک کنید تا اطلاعات آن کیورد به شما نمایش داده شود.

زاویه ۲:‌

کیوردها با توجه به هدف کاربر از سرچ، و مسیری که کاربر از ایده تا اقدام (خرید) طی می‌کند تفکیک شده و می‌توانید فرصت‌هایی که در کدام از این دسته‌ها هست را سریع شناسایی کنید.

زاویه ۳:

کیوردها با توجه به کوتاه یا بلند بودنشان جدا شده و می‌توانید فرصت‌های لانگ‌تیل یا حتی صفحات دسته‌بندی و لندینگ پیج‌ها را شناسایی کنید.

زاویه ۴:‌

بررسی برند اورنس و انواع کیوردهایی که با آن به دنبال اسم شما می‌گردند.

با بررسی این ۴ زاویه دید کاملی نسبت به جایگاه محتوایی و سئویی سایت خود خواهید داشت، تقویم محتوایی پرباری خواهید نوشت، و احتمالا در کمتر از دو ماه رشد چشمگیری در بازدید ارگانیک تجربه خواهید کرد. ولی زمانی که برای بدست آوردن این بینش دقیق و جامع صرف می‌کنید کمتر از ۱۰٪ وقتی است که باید با سرچ کنسول و سایر ابزارها صرف می‌کردید.

اگر از داشبورد سئو استفاده نمی‌کنید، احتمالا فرصت‌های زیادی را از دست می‌دهید!

تست رایگان داشبورد سئو

داشبورد سئو را هر هفته چک کنید

من یک زمانی سنسورهای تخصصی برای آزمایشگاه‌ها می‌فروختم، فلومتر، فشار سنج،… این سنسورها عملکردشان خیلی ساده است، ولی هم می‌توانند درآمد میلیونی و میلیاردی را تضمین کنند، و هم نبودشان می‌تواند خسارت میلیونی و میلیاردی به بار بیاورد. هیچ آزمایشگاهی نبود که چند دستگاه نخرد، و هیچ آزمایشی بدون این سنسورها اجرا نمی‌شد و نمی‌شود.

در کسب و کار هم فرایند همان است. یک مکانیزم طراحی می‌کنی، و بعد شروع به تزریق مواد و انرژی می‌کنی. این مواد با فعل و انفعالات داخلی و بیرونی در نهایت تبدیل به ماده‌ی نهایی می‌شود. یا باید هزار بار سعی و خطا کنی و گاهی نابودی کل مکانیزم و آزمایشگاه را شاهد باشی، یا از سنسورهایی استفاده کنی که خیالت از بابت فرایند راحت باشد.

داشبورد سئو و داشبورد پرفورمنس، سسنسورهای مارکتینگ شما هستند. بدون این سنسورها قطعا همچنان مارکتینگ شما کار می‌کند، ولی داشتن سنسور سود بیشتر شما را تضمین خواهدکرد!

من برای مشتریان خود، هر هفته و حتی قبل و بعد از هر تصمیم و اقدامی، داشبورد را با دقت بررسی می‌کنم.

داشبورد سئو یا پرفورمنس؟

اگر محصولات یا سرویس‌هایی برای فروش دارید، حتما داشبورد پرفورمنس را انتخاب کنید. اگر کمپین‌های تبلیغاتی متعدد برگزار می‌کنید و از کانال‌های جذب مختلف ورودی دارید حتما داشبورد پرفورمنس را انتخاب کنید. ولی اگر عمده‌ی فعالیت شما سئو و محتواست، و عمده‌ی ورودی شما از گوگل و دایرکت، داشبورد سئو خیلی برای شما مفید است.

با این حال می‌توانید هر دو را به رایگان تست کنید.

دسترسی به داشبوردها

جهت دسترسی به داشبورد پرفورمنس فرم زیر:

تست رایگان داشبورد پرفورمنس

و جهت دسترسی به داشبورد سئو فرم زیر را پر کنید:

تست رایگان داشبورد سئو

با تکمیل و ارسال این‌ فرم‌ها در اسرع وقت دسترسی شما به داشبورد فعال می‌شود.


توجه داشته باشید:

قبل از رقبایتان این داشبوردها را تهیه کنید!