چیدن تقویم محتوایی یکی از مهمترین کارهای کارشناسان سئو و کانتنت مارکتینگ است. کاری که گاهی پیدا کردن ایده محتوای برای آن خیلی سخت میشود. داشبورد سئو ابزاری است که به شما کمک کند راحتتر به ایده برسید. نه ایدههای معمولی! بلکه ایدههایی که اولویت اول برای تحقق اهداف مارکتینگ کسبوکار هستند.
در ادامه یک مثال کامل را با هم مرور میکنیم. پس تا آخر این مقاله با من همراه باشید.
کیوردهایی که سریعتر میتوانند بازدید بالا بگیرند
یکی از قسمتهای داشبورد سئو بررسی کیوردها با توجه به Average Position آنهاست. کیوردهایی که رنک ۱ تا ۳ دارند احتمالا بیشترین نرخ بازدید را برای سایت شما میسازند.
در تصویر زیر، سمت راست، هر دایره یک کیورد است که مکانش با توجه به پوزیشن و ایمپرشن مشخص شده و بزرگی دایرهها تعداد کلیک آن را مشخص میکند.
هرچه دایره بالاتر باشد و قطر آن کمتر، پتانسیل بالاتری برای فعالیت سئو دارد. در تصویر زیر میبینیم که برخی دایرههای پایین نمودار هم بازدید کمی دارند و به دلیل جایگاهی که گوگل برای این کیوردها درنظر گرفته یعنی پتانسیل رشد بالایی دارند.
در مواجهه با این کیوردها چه کارهایی انجام دهیم:
- لیستی از بهترین کیوردهای با پتانسیل بالا تهیه کنید.
با کلیک روی هر دایره، لندینگپیج(ها)یی که با این کیورد ایمپرشن و کلیک گرفتهاند نمایش داده میشود. همچنین میتوانید ببینید با این کیورد خرید یا key event در سایت شما اتفاق افتاده یا نه.
- با توجه به لندینگپیج(های) هر کیورد، اقدامات بعدی را برنامه ریزی کنید:
ممکن است برای برخی از این کیوردها محتوای یکتایی در سایت نداشته باشید، پس آن را در تقویم محتوا بگنجانید.
ممکن است برای برخی از آنها یک محتوای خوب منتشر کرده باشید، پس برای بک لینک و رپورتاژ آن برنامه ریزی کنید. حتی ممکن است برخی از اینها با یک اصلاح تیتر جایگاه بهتری بگیرند.
ممکن است برای برخی از آنها چند لندینگ پیج داشته باشید و آنها در حال همنوعخواری باشند! (برای پیدا کردن کنیبالیزیشن هم یک قسمت مجزا در این ابزار برای شما قراردادیم). برای این موارد باید لینکسازی داخلی را اصلاح کنید تا گوگل کیورد اصلی هر لندینگ را به خوبی بشناسد.
- این کار را هر ماه تکرار کنید!
کیوردهای هر مرحله از فانل را شناسایی کنید
با مفهوم فانل حتما آشنا هستید. مخاطبین شما اول دغدغههای کلی را جستجو میکنند تا کمکم به راهحل برسند و بعد به دنبال بهترین گزینه میگردند، و در نهایت اگر انتخابشان شما باشید، در مورد محصول یا خدمت یا حتی اعتبار شما بیشتر تحقیق میکنند. در داشبورد سئو این فانل را برای شما بیشتر از هر ابزار دیگری در دسترس قرار دادیم.
در این قسمت کیوردهایی که با اهداف خاص جستجو شدند نمایش داده میشود. هر کدام نمایانگر یک مرحله از مسیر جستجوی مخاطب شماست. با انتخاب یکی از مراحل informational، navigational و… میتوانید لیست کیوردهایی که مخاطبینتان سرچ کردهاند و ایمپرشن گرفتهاید مشاهده کنید.
نمودار توزیع کیوردها مشابه نمودار قبلی است با این تفاوت که کیوردها را با توجه به Search Intent نمایش میدهد نه پوزیشن آنها. پس همچنان کیوردهایی که بالای نمودار هستند، دایرهی کوچکتری دارند و به سمت چپ (پوزیشن کمتر) تمایل دارند شانس بیشتری برای رشد سریع دارند. پیدا کردنشان خیلی راحتتر نشد؟
البته اینجا پیشنهاد میکنم بیشتر پایین نمودار را بررسی کنید! کیوردهایی که گوگل سعی میکند با یکی از محتواهایتان شما را به مخاطب وصل کند، ولی احتمالا داشتن یک محتوای مجزا میتواند این مخاطبین را راضیتر کند.
یک محتوا مختص کیوردی که پرتکرار است (چون سرچ کنسول فقط کیوردهای تکرارشونده را نمایش میدهد) و با وجود اینکه محتوای کاملا مرتبطی ندارید گوگل شما را در رتبههای بالا حائز صلاحیت برای نمایش دیده، حتما پتانسیل خوبی برای رشد دارد.
با شناسایی این کیوردها در هر چهار دسته، لیستی جدیدی از ایده محتوایی در اختیار خواهید داشت.
شناسایی دستهبندیها
کتگوریها یا صفحات level-2 که عمدتا لندینگ کیوردهای short هستند را در این قسمت میتوانید شناسایی و بررسی کنید.
کیوردهای کوتاه و بلند به تفکیک در این قسمت قرار داده شدهاند. اگر در قسمتهای پیشین موردی را از قلم انداختهاید، در اینجا میتوانید به روش دیگری به کیوردهای هدفتان برسید.
همچنین اینجا میتوانید کیوردهای با بیشترین کلیک یا ایمپرشن را مشاهده کنید (با کلیک روی آیکن چرخدنده بالای هر نمودار میتوانید متریکهای دیگر را به نمودار اضافه کنید). روی هر کدام که کلیک کنید لندینگپیج(های) مرتبط با آن کیورد نمایش داده میشود.
اگر لندینگ مناسبی نداشت، برای اصلاح یا ساخت لندینگ مناسب اقدام کنید.
گزارش راحت و سریع به مدیر/کارفرما
اگر شما هم جزو آن دسته هستید که وقت زیادی برای تهیه گزارش صرف میکنید، یا فکر میکنید گزارش شما گویای تمام زحمات شما نیست، این داشبورد به شما خیلی کمک میکند.
در تمام قسمتهای داشبورد امکان مقایسه وجود دارد: «چند درصد نسبت به بازهی زمانی قبل رشد یا افت داشتید»
میتوانید به راحتی با اسکرینشات از همین نمودارها به مدیر/کارفرما نشان دهید مثلا چنددرصد به کلیک و تعداد کیوردهایی که رنک ۱-۳ دارند اضافه شده. یا چه میزان سرچ مرتبط با خرید یا عبارتی خاص که مورد نظر کارفرماست افزایش پیدا کرده.
داشبورد سئو را تهیه کنید
امکانات داشبورد سئو محدود به مواردی که ذکر شد نیست. شما میتوانید برخی ویژگیهای دیگر این ابزار کاربردی را در صفحه محصول داشبورد سئو مشاهده کنید.
پیشنهاد میکنم دسترسی تست رایگان یک هفتهای داشبورد سئو را همین الان دریافت کنید و خودتان آن را برای وبسایت(های) خود تجربه کنید.
دیدگاه خود را بنویسید